Home Office

Dobrý den, firma, ve které pracuji, prochází celkovou rekonstrukcí a máme tak nařízenou práci z domova. Už je to skoro měsíc. První dny jsem byl nadšený, nemusel jsem vstávat tak brzo kvůli dojíždění, pracoval jsem v pyžamu, užíval si to. Jenže jsem zjistil, že doma nestíhám tolik práce jako v kanceláři, dostal jsem se do skluzu a nevím, jak to dohnat. Snažím se pracovat třeba večer, jenže to se nelíbí přítelkyni. Můžete mi poradit, jak si to nastavit?

ilustrační foto

 

Podle toho, co píšete, bych řekla, že trochu bojujete s prokrastinací – zkuste se zamyslet, jestli jste některé pracovní povinnosti cíleně neodsouval na později? V domácím prostředí vnímáme často čas zkresleně. Přispíme si, nemusíme nikam spěchat, nestojí nad námi šéf nebo kolega, nikdo nás nekontroluje. Nemáme např. přesně vymezený čas na pauzu, dopřejeme si oddech vždy, když na nás jde únava. Určitě bych doporučila vytvořit si přesný časový rozpis. Zkuste se chovat tak, jako byste se choval při běžném pracovním dni v kanceláři. Vymezte si pracovní prostor, ráno vstaňte, převlékněte se, nasnídejte, v daný čas zasedněte k počítači. Na konci pracovní doby si pracovní prostor ukliďte a věnujte se přítelkyni a koníčkům. Je důležité umět i na home office oddělit práci od soukromí.


Na dotaz odpovídá:

PhDr. Michaela Miechová

První on-line psychologická poradna
www.Mojra.cz


Využijte speciální akce pro MAGAZÍN OKO.

Při objednávce použijte slevový kód „OKO“
a získáte slevu 10 % na služby psychologické poradny Mojra.cz.


Jak „přežít“ home office?

V první řadě je potřeba mít vyčleněné vhodné pracovní místo, to by mělo být dobře osvětlené, vyvětrané a měli byste se tam cítit pohodlně.

Také je zapotřebí striktně oddělit pracovní a soukromý čas. Ustálit si, a pak i samozřejmě dodržovat nějaké hranice. Zvlášť tehdy, když
máme doma děti, které neustále vyžadují vaši
pozornost a vyrušují. Abyste takovým situacím předešli, je dobré nastavit si doma harmonogram, seznámit rodinu s novými pravidly a trvat na tom, aby je každý z členů dodržoval.

Neméně důležitá je i celková duševní hygiena, zdravý životní styl, pravidelný pitný režim a dostatek kvalitního spánku. I takovéto maličkosti vám můžou pomoci k lepšímu psychickému zdraví.

Snažte se také neskrývat vaše emoce. Všichni jste ve stejné situaci. Děti nemůžou do školy, vy nemůžete do práce a nevíte, kdy tento stav skončí. Mezi členy domácnosti se může objevit i tzv. ponorková nemoc. Vznikají zbytečné konflikty nebo hádky. Komunikujte se svými blízkými, naslouchejte jim a nepřenášejte negativní emoce na své děti.
Důležité je i zaměřovat se v tomto emočně nabitém období na to hezké. Posilujte emoce mezi sebou navzájem, nezapomeňte sdílet vzájemně ty hezké momenty, ale naučte se najít i čas jen sami pro sebe a relaxovat. To se týká i práce, prokládejte ji relaxem, může to být ve formě pouhého protažení se, obyčejného dechového cvičení či dobré kávy.

Rad, jak úspěšně zvládnout home office je spousty, ale jelikož se každý lišíme, je potřeba si vyzkoušet, co z toho nám bude sedět nejlépe.

Autor: PhDr. Michaela Miechová, První on-line psychologická poradna Mojra.cz, www.Mojra.cz