Co jste možná nevěděli o sv. Valentýnu

Proč je červená barvou zamilovaných?

Bez ohledu na to, jestli jste single nebo zadaní, červená barva je nejen intenzivní, ale je barvou vášně, lásky i bohatství. V mnoha kulturách je tato barva považována za šťastnou. Ovšem nejvíce ji zaznamenáme na den svatého Valentýna, který se každoročně celosvětově slaví 14. února. Čím je tato barva tak výjimečná a proč se pojí zrovna s tímto magickým dnem lásky?

Červená patří k oslavě lásky: pramení to z historie Francie
Mezi lidmi koluje příběh ze 16. století o tom, jak se velmi znuděná francouzská královna rozhodla vytvořit hru, aby se zabavila. Shromáždila všechny muže a ženy na svém dvoře a každému uložila úkoly, které měli splnit. Muži byli požádáni, aby napsali poezii, složili písně a přinesli čokoládu a červené růže pro ženy. Ženy se oblékly do svých nejlepších šatů, natřely rty a tváře do červeného odstínu a zpívaly svým mužům pochvalné písně. Sama královna tomu říkala – hra lásky.

Proč právě 14. únor?
Samotný svátek sv. Valentýna má svůj původ již v dávných dobách. Udává se, že se svátek začal slavit ve starém Římě, když byl římský kněz, misionář a biskup Valentýn odsouzen císařem Claudiem II. k trestu smrti za tajné sňatky pro mladé milence. Císař byl totiž přesvědčen, že muži, kteří jsou ženatí a mají rodiny, nejsou dobří vojáci. To způsobilo, že císař postavil manželství mimo zákon. Valentýn, ale i přes jeho zákaz oddával dále. Když se to císař dozvěděl byl Valentýn odsouzen k trestu smrti, která byla vykonána 14. února.

Červená vyvolává jedny z nejsilnějších emocí
Všimli jste si někdy, že jakmile si oblečete červené šaty nebo nanesete červenou rtěnku na rty, automaticky se stanete pro muže v okolí přitažlivější? Je to dáno tím, že tato barva vyvolává jedny z nejsilnějších pocitů, a to pouhým pohledem. Není proto žádným překvapením, že tato živá a intenzivní barva se stala symbolem svátku svatého Valentýna.

„Červená barva představuje vášeň i vyjadřuje lásku. Pokud si na Valentýna netroufnete na červený outfit, oblečte si červené spodní prádlo až pro společné chvíle ve dvou. Vybírejte prádlo, které je nejen svůdné, ale zároveň vám i dobře padne a je pohodlné, abyste se v něm cítili příjemně a společné intimní chvilky tak nic nerušilo,“ říká Adam Rožánek, spolumajitel e-shopu Trenýrkárna.cz a české značky spodního prádla Styx.  

Nemusíte se omezovat pouze na červenou
K Valentýnu bezpochyby patří červená barva, ale chybu neuděláte ani růžovou. V minulosti byla červená barva spojena s luxusem a královskou hodností. V Japonsku a Itálii byla tato barva dokonce běžným občanům zakázána nosit. Pokud se ale na výraznou červenou necítíte, vyzkoušejte růžovou. Ta se na časové ose objevila poději. Růžová je kombinací červené a bílé, která představovala čistotu a nevinnost. Směs horké vášnivě červené s příměsí bílé odhaluje růžový odstín a něžnější druh lásky. Pokud je tak na vás červená příliš intenzivní, zkuste tuto méně komerční barvu. 

Vyjádřete lásku
Ať už jste nebo nejste romantický typ, Valentýn vás většinou nenechá v klidu. V tento den lze darovat nebo poslat téměř cokoliv, co druhého potěší. Máte ideální možnost dát najevo, jak je pro vás partner důležitý. Muži nejčastěji svým drahým polovičkám dávají květiny a bonboniéry. Ale je klidně možné, že se dočkáte také kabelky, hezkého šperku či parfému. Ženy naopak jsou v tomto mnohem praktičtější a nejčastěji pozvou partnera na dobrou večeři.

„Muži stále častěji kromě tradiční květiny, pořizují svým drahým polovičkám také osobnější dárky jako jsou například módní doplňky vybírané dle oblíbené barvy, značky nebo stylu. Častými dárky jsou tak například kabelky, šperky, spodní prádlo nebo peněženky,“ říká Martin Kůs spolumajitel české módní značky Vuch.

Potěšit můžete také své okolí
Zatímco Valentýn se slaví ve většině zemí, různé kultury si pro tento svátek vytvořili své vlastní tradice. V některých částech světa je Valentýn považován za den vyjadřování lásky mezi členy rodiny a přáteli než jako den romantických párů. Některé tradice zahrnují darování lízátek a dárky pro děti.


Zdroj:

Klára Procházková

www.aspen.pr