Nízká nezaměstnanost brzdí rozvoj firem

76 procent českých exportérů vnímá jako bariéru v rozvoji podnikání současnou nízkou nezaměstnanost. Společnosti na tuto situaci reagovaly nebo plánují reagovat cíleným zaměstnáváním cizinců (63 procent) a více jak polovina firem bude řešit tuto situaci robotizací. 6 procent českých firem některé pracovní funkce přesunulo díky nedostatku pracovních sil do zahraničí. Tato zjištění pocházejí z volně prodejné studie GfK Exportní výzkum 2018.

ilustrační foto

 

Nezaměstnanost v České republice klesla na 3 procenta, což je od roku 1996 nejnižší hodnota. Podle Úřadu práce ČR měla Česká republika v září dokonce nejnižší nezaměstnanost v Evropské unii. Jak nízká nezaměstnanost zasahuje do rozvoje firem? Na otázky ohledně dění týkající se nízké nezaměstnanosti a její dopady jsme se zeptali českých exportérů, tedy jakým způsobem se dívají na extrémně nízkou nezaměstnanost a k jakým krokům přistoupili při řešení problémů k získání nových zaměstnanců.

Nízká nezaměstnanost jako bariéra v podnikání

Současnou nízkou nezaměstnanost vnímají jako bariéru v rozvoji podnikání tři čtvrtiny českých exportérů. Pokud na tuto situaci exportní společnosti nějakým způsobem reagovaly nebo plánují reagovat, pak nejčastěji cíleným zaměstnáváním cizinců (63 procent) nebo robotizací (53 procent). K omezení výroby již přistoupilo 19 procent exportérů, pro něž nízká nezaměstnanost představuje bariéru v rozvoji podnikání, a přibližně stejný počet procent tento krok zvažuje udělat. Jako další řešení zvolilo 6 procent českých exportérů přenos některých pracovních funkcí do zahraničí a 7 procent o tomto kroku uvažuje. Jaké jsou další názory exportních firem týkající se nejen zaměstnanosti, ale také ohlédnutí se za bývalým rokem a jejich výhledu do budoucnosti? Co podle exportérů pomáhá vývozu z České republiky a jaké země představují největší exportní příležitost do budoucna? Zjistěte více ze studie GfK Exportní výzkum 2018, která zodpoví tyto i další Vaše otázky.

Jak zvýšit atraktivitu společnosti pro potencionální uchazeče

„Nelehkou situaci mají i pracovníci HR. V době nadbytku pracovních pozic a nedostatku pracovní síly musí hledat jiné možnosti k oslovení nových uchazečů. Firmy se předhánějí v nabízených benefitech a nabízejí vyšší platy než konkurence, aby přesvědčili nového uchazeče k přechodu do nového zaměstnání. Díky nízké nezaměstnanosti si zaměstnavatelé stále častěji uvědomují potřebu mít dobrý přehled o situaci ve svém regionu a obrací se na výzkum trhu,“ říká Kristina Hanušová, vedoucí oddělení Marketing Effectivness. Výzkumy trhu práce donedávna pokrývaly především ČR jako celek, aniž by přihlížely ke specifikům regionů. V tom je jiný výzkum GfK Employer Brand, který umožňuje zaměřit pozornost na potenciální zaměstnance právě tam, kde má firma svůj provoz.

 


Zdroj:

www.gfk.com