Pozor na skryté pasti “zlevňovacích” dopisů od dodavatelů energií

S koncem roku 2023 se očekává, že většina dodavatelů elektřiny a plynu pošle svým stávajícím zákazníkům informaci o tom, že jim od 1.1. 2024 upraví ceny. Máte-li smlouvu, kde není cena garantována, půjde pravděpodobně jen o oznámení. Pokud však máte podepsanou smlouvu, kde je cena pro zákazníka fixně stanovena, pak bude dopis obsahovat informaci s návrhem na uzavření nové smlouvy za “výhodnějších” podmínek. Zákazníci tedy budou dostávat jakési “zlevňovací dopisy”.

Poslal vám váš dodavatel “zlevňovací” dopis? Zbystřete a začněte jednat.
Zákazník by neměl nikdy čekat, že se o něj jeho stávající dodavatel postará tak dobře, jako by to dokázal zákazník sám. Dodavatel svým klientům zlevňuje, jinak by mu všichni utekli jinam, ale nikdy nebude zlevňovat více, než je to nezbytně nutné. A toto ”nezbytně nutné” je moc důležité právě pro toho, komu takový “zlevňovací dopis” přišel.  „Pokud je to i váš případ, zjistěte si, za jakých podmínek můžete odebírat elektřinu nebo plyn u jiného dodavatele, jaké produkty v současné době nabízejí ostatní dodavatelé, kteří chtějí získat nové zákazníky. Vytěžte z toho pro sebe maximum. Když totiž zjistíte, že ona “nejvíc nejlepší cena na trhu” je vlastně oproti konkurenci pořád hodně drahá, tak se možná nakonec rozhodnete pro změnu,“ doporučuje Lukáš Kaňok, ředitel sekce energo společnosti Kalkulátor.cz.

Co když jste vázáni smluvně?
Každý zákazník má dneska sepsanou smlouvu. Někdo má na dobu neurčitou, a tak může od svého dodavatele přejít za výhodnější nabídkou za 3 měsíce od podpisu nové smlouvy. Někdo má smlouvu na dobu určitou, a tak má dvě možnosti, jak dodavatele změnit. Podle toho, za jak dlouhou dobu smlouva končí, může novou smlouvu podepsat dříve a počkat na ukončení té původní. A nebo může původní smlouvu vypovědět se sankcí a změnit dodavatele prakticky ihned. Zní to jako něco, co by se dělat nemělo, ale pravda je jiná. Vaše smlouva s dodavatelem obsahuje ujednání, za jakých podmínek je smlouvu možné předčasně ukončit a s jakou pokutou.

 Vyplatí se vám to? Jak vysoká bude pokuta?
„To je přesně to, na co je nutné podívat se opravdu pořádně a nic nepřehlédnout. Samozřejmě, že pokud bude pokuta pro příklad 5.000 Kč a vy ušetříte na každé jedné spotřebované megawatthodině 700 Kč, tak se vám nevyplatí s pokutou smlouvu ukončit, pokud nebudete mít úsporu větší, než právě 5.000 Kč,“ upozorňuje Lukáš Kaňok, ředitel sekce energo společnosti Kalkulátor.cz a dodává: „U malé spotřeby to tak nebude, a tak se vyplatí počkat na konec smlouvy a pokutu neplatit. Za zvážení však stojí podepsání nové smlouvy s jiným dodavatelem v předstihu a zajistit si tak dnes velmi dobré ceny, které třeba příští rok nebudou k dispozici. Takto zůstanete u svého stávajícího dodavatele až do konce platnosti smlouvy a vyhnete se placení sankce.“

Topíte-li však elektrickým topením a máte spotřebu například 20 MWh, tak ve výše zmíněném příkladě ušetříte každý rok 14.000 Kč bez DPH. Za dva roky to je 28.000 Kč bez DPH. Pak je matematika jednoduchá – 5.000 Kč pokuta a 28.000 Kč úspora – a zde je volba snadná.

Zní vám to složitě? Obáváte se, že uděláte chybu?
Přesně pro tyto případy je dobré obrátit se vždy na nezávislého specialistu, který problematice energetických smluv rozumí. Nabídku vám připraví a spočítá za pár minut a k propočtu vám bude stačit jen pár základních informací o odběrném místě. Díky tomu budete vědět, že vaše rozhodnutí není ovlivněné jen vaším dodavatelem, který se vždy snaží prodat své produkty. Kalkulátor.cz nabízí nezávislé srovnání cen elektřiny a plynu od všech dodavatelů a vy tak budete vědět, že jste nepřehlédli nějaký důležitý odstavec ve smlouvě či zajímavou nabídku.

 


Zdroj:

Michal Hoblík

ASPEN.PR s.r.o.
www.aspen.pr