Po stopách nejstarší železnice na kontinentu až pod Čertovu stěnu a Lipenskou vodní nádrž

Cesta může být cíl. Vydat se lze třeba po stopách první železnice na evropském kontinentu z Českých Budějovic do Lince a na půl cesty odbočit na lokálku do Vyššího Brodu a Lipna. Koně na česko-rakouském pomezí dosloužili už před 150 lety, přesto v okolí dráhy zůstala řada památek. Koňku připomíná i samotná trať, která na našem území z velké části kopíruje původní trasu.


Celá 129 kilometrů dlouhá koněspřežná dráha vznikla v letech 1825 až 1832. Stavěli ji tehdejší významní inženýři František Antonín Gersstner a později Matyáš Schönerer. Určená byla především pro přepravu soli z alpské oblasti do Čech. Sloužila i k přepravě dalšího zboží a osob. Nákladní doprava však měla přednost. Dráha disponovala zhruba 800 koni, více než 700 nákladními a zhruba 70 osobními vozy. Cesta z Českých Budějovic do Lince tenkrát trvala 14 hodin. Dnes se po stejné trati a za stejný čas dostanete z Prahy do švýcarského Curychu nebo do italských Benátek.


Před 150 lety byla koňka přestavěna na parostrojní železnici. Rozchod byl rozšířen z původních 1 106 mm na 1 435 mm. Přepřahací stanice pro koně byly nahrazeny nádražími. V Čechách sledovala parostrojní železnice trasu koňky a v jejím okolí se dochovalo několik dobových budov. V Českých Budějovicích se nachází strážní domek č. 1, ve kterém je umístěna expozice Jihočeského muzea. Další muzeum koňky v bývalém objektu dráhy najdete přímo na zastávce v Bujanově. V Holkově a u vlakové zastávky Velešín město se zachovala bývalá budova stanice koňky a několik artefaktů v krajině – mosty a těleso dráhy.

Trať číslo 196 České Budějovice – Summerau je zajímavá i z dalších důvodů. V roce 1918 se tudy do vlasti vracel prezident T. G. Masaryk a jezdívaly tam přímé vlaky a vozy z Prahy do Švýcarska, Itálie nebo Jugoslávie.


Pokud se nerozhodnete projet celou trasu koněspřežky až do Lince, můžete ve stanici Rybník přestoupit na vlak do Vyššího Brodu a Lipna nad Vltavou. Je to romantická dráha údolím Rybnického potoka a Vltavy s řadou malých nádražíček a s kouzelnou krajinou v okolí. Dráha prochází například Národní přírodní rezervací Čertova stěna-Luč. Vedle přírodních krás se kolem ní nachází i řada dalších atraktivních cílů, ať jde o památky, např. klášter ve Vyšším Brodě, nebo o sportovní aktivity v Lipně nad Vltavou.


Železnice Rybník – Lipno nad Vltavou byla otevřena v roce 1911 a jako druhá u nás byla rovnou stavěna pro elektrický provoz. Původně se tam využívalo atypické napětí 1 280 V DC později zvýšené na 1 500 V DC, ale po přestavbě a rekonstrukci se i na této lokálce používá obvyklá soustava 25 kV 50 Hz AC. Trať byla původně určená především pro přepravu výrobků z Loučovické papírny a dřeva z okolních lesů. Dnes ve velké míře souží turistům.


Zdroj:

Mgr. Petr Šťáhlavský

tiskový mluvčí

www.cd.cz