Napadla vás někdy otázka, proč nastal rozmach elektrických skútrů až v několika posledních letech, přestože prakticky použitelný elektromotor byl zkonstruován již v roce 1837?
„Pokud si myslíte, že příčnou je vývoj kvalitních akumulátorů, které pojmou dostatek energie, budete mít jistě pravdu, i když jen částečně. Důležitým je totiž i elektromotor s dostatečnou účinností. První elektrické motory měly poměrně nízkou účinnost a hodně energie tak přišlo vniveč. Jestliže chcete mít vozidlo, které bude napájeno z akumulátoru, nemůžete si dovolit energií plýtvat. Zároveň potřebujete spolehlivý motor, který vydrží bez potíží dlouhé hodiny provozu a nebude podléhat rychlému opotřebení některých dílů. A tyto požadavky splňují moderní bezkartáčové motory,“ říká Petr Tichý, specialista sítě prodejen Hecht.
Mnoho elektrických strojů a zařízení využívá tzv. komutátorové motory. Najdete je například ve vysavači, v mixéru, fénu na vlasy, klasické elektrické vrtačce apod. Tyto motory mají poměrně vysoký točivý moment a jejich výkon by byl dostatečný i pro pohon elektrického skútru. Jenže existuje elegantnější řešení.
Bezkartáčové motory jsou obecně efektivnější než komutátorové motory, a to z několika důvodů. Jedním z hlavních důvodů je možnost plynulého řízení otáček, které umožňuje bezkartáčová elektronika. Díky tomu není třeba používat převody, které způsobují tření a tím ztráty výkonu a energie.
Elektromotor ukrytý v zadním kole má senzory, které snímají polohu rotoru, otáčky motoru nebo jeho teplotu. Motor je proto možné umístit například přímo do kola. V elektrických skútrech jej proto nejčastěji naleznete právě v zadním kole. K pohonu kole tedy není třeba žádný řetězový převod, ani variátor s řemenem, jako tomu bývá u klasických skútrů se spalovacím motorem. U běžných motocyklů právě tyto převody podléhají poměrně značnému opotřebení, vyžadují proto údržbu a čas od času je nutné je vyměnit. U elektrického skútru tyto problémy odpadají.
„Dalším důvodem, proč jsou bezkartáčové motory efektivnější, je absence mechanického tření. Komutátorové motory mají komutátor, který přepíná cívky a vytváří tak otáčení rotoru. Tím, jak se komutátor otáčí, mezi uhlíky, dochází mechanicky k přepínání cívek, které vytvářejí elektromagnetické pole, díky němuž elektromotor vyvíjí točivý moment. Výhodou je sice, že komutátor je poměrně jednoduché a spolehlivé řešení, jenže mezi uhlíky a komutátorem vzniká tření a jistý přechodový odpor. Následkem toho je jistá ztráta energie a zároveň postupné opotřebení komutátoru. Bezkartáčové motory tento problém nemají, protože cívky jsou přepínány pomocí pokročilé elektroniky. Tento elektronický regulátor pracuje na základě informací, které jsou přijímány ze senzorů umístěných v motoru. Tyto senzory mohou měřit například otáčky rotoru, polohu rotoru nebo teplotu motoru. Informaci ze senzorů lze pak využít k efektivnímu řízení otáček, čímž lze dosáhnout i úspory energie. Výhodou bezkartáčového řešení je také nižší hlučnost a několikanásobně delší životnost motoru,“ vysvětluje Petr Tichý, specialista sítě prodejen Hecht.
A jaké mají bezkartáčové motory nevýhody? Tou první je vyšší cena, ta je však vyvážena právě vyšší životností. Druhou nevýhodou může být v jistém ohledu tichý provoz. Při jízdě na elektrickém skútru nejste prakticky vůbec slyšet, proto je nutné být ostražitý. Zatímco při jízdě na klasickém motocyklu řvoucí motor na dálku upozorní všechny v okolí, že se k nim blížíte, u elektrického motocyklu se snadno může stát, že vám neopatrný chodec z chodníku vstoupí přímo do cesty.
Zdroj:
Šárka Lachoutová
www.aspen.pr