Strach z řízení

Dobrý den, před necelým rokem jsem měla autonehodu. Nic vážného se naštěstí nestalo, auto mi nedalo přednost a odnesly to jen plechy. A teda taky moje psychika, ten šok byl obrovský. Nejdřív jsem si říkala, že to „rozdýchám“, ale nějak se mi to pořád nedaří. Jízda autem se pro mě stala skoro noční můrou, když můžu, tak se ji vyhýbám. Nejdřív to bylo jen z řízení, ale teď už mám někdy problém do toho auta i jen nastoupit jako spolujezdec. Co s tím? Takhle totiž nemůžu fungovat.

ilustrační foto

 

Podle toho co popisujete, bych sázela na posttraumatickou stresovou poruchu. Ta vás dokáže v běžném životě opravdu omezit a znemožňuje vám i běžné cestování autem. K tomu se může přidat podrážděnost, častá lekavost, nespavost aj. Běžné je pak vyhýbaní se místu, kde k „zážitku“ došlo, nebo naprosté skončení s řízením. Bohužel bez odborné pomoci se v tomto případě neobejdete, je potřeba zahájit terapii, někdy doplněnou také antidepresivy. Doporučím tedy co nejdříve vyhledat pomoc psychologa, se kterým nejprve proberete, jak moc se trauma projevuje, v jakých souvislostech, jestli zasahuje i do jiných oblastí než jen do řízení. Nebude to jednoduchá cesta, ale věřím, že se vám to podaří.


Na dotaz odpovídá:

PhDr. Michaela Miechová

První on-line psychologická poradna

www.Mojra.cz


Využijte speciální akce pro MAGAZÍN OKO.

Při objednávce použijte slevový kód „OKO“
a získáte slevu 10 % na služby psychologické poradny Mojra.cz.


Jak překonat strach z řízení?

Strach řídit může mít jak začínající, tak i zkušený řidič. Případů je mnoho, příčiny jsou různé, někdy iracionální, bez reálného podnětu, jindy je za tím nějaká traumatizující událost.

V první řadě je důležité pojmenovat svůj strach a zaměřit se na to, co je jeho spouštěčem. A to co nejdříve, protože strach se může lusknutím prstu změnit na fobii, nebo PSTD. Pak už jen samotná představa toho, že by měli nasednout do auta, může spustit reakci – nadměrné pocení, svalové napětí, ztuhlost, zvýšený tep, nevolnost, závrať, rozmazané vidění, záchvat úzkosti aj. Tyto reakce postupně spustí obranný reflex útěku, vyhýbání se stresující situaci, a tak přestane řídit, nebo jezdit autem obecně.

To vše nejenže je velkou zátěží pro psychiku člověka, ale také pro jeho sebevědomí. Má pocit, že selhal, že nedokáže překonat svůj strach, a tak se uzavírá do sebe. A to je špatně. Sdílení je jednou z cest k uzdravení.

Pokud se blízkým svěříte, mohou vám pomoci se strachem bojovat. Mohou s vámi jezdit na krátké „zvykací“ projížďky, které budete postupně prodlužovat.

Důležitá je také spolupráce s psychologem, se kterým zapracujete na úzkostných pocitech, které ve vás jízda autem vyvolává, nebo na zpracování traumatu a mnoho dalšího. Vhodné jsou také různé relaxační techniky, autogenní trénink…

Autor: PhDr. Michaela Miechová, První on-line psychologická poradna Mojra.cz, www.Mojra.cz