Nové vlaky, více komfortu a rozšíření služeb, to bude jízdní řád 2022 v režii Českých drah.
České dráhy nasadí v jízdním řádu 2022 na vlaky Západní expres a Krušnohor nejmodernější soupravy InterJet, na regionální spoje z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm vyjedou patrové soupravy push-pull, dvě desítky zbrusu nových bezbariérových RegioPanterů obslouží regionální linky v Plzeňském, Středočeském a Jihočeském kraji a klimatizované vozy EC / IC nahradí v rychlících „koženky“. Více vlaků nabídne bezbariérové cestování, Wi-Fi, možnost dobíjet cestovní elektroniku. Novinkou bude rozšířená možnost dobíjení elektrických vozíků handicapovaných osob nebo elektrokol.
„S jízdním řádem 2022 nás čeká největší revoluce v kvalitě, komfortu a rozsahu nabízených služeb od nasazení Railjetů před 7 lety. Do provozu nasadíme nové vlaky v hodnotě zhruba 9 miliard korun. Velká část z nich začne jezdit od začátku nového jízdního řádu a další podle plánu nasadíme v průběhu roku 2022,“ říká Ivan Bednárik, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Největší novinkou budou moderní soupravy InterJet, jak dokládají slova Ivana Bednárika: „Po éře Pendolina a Railjetů, které v minulosti znamenaly zlomové okamžiky v komfortu a službách v dálkové dopravě, nyní přichází éra InterJetů, které jsou ještě lepší než jejich populární předchůdci. Nasadíme je na linky ‚Západní expres‘ a ‚Krušnohor‘. Poprvé v centrální Evropě budou vlaky vybaveny speciálními okny, která lépe propouští mobilní signál, aby se v nich dalo lépe telefonovat. V první třídě jsou bezdrátové nabíječky a novinkou budou i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol.“
Jednotky však nebudou mít restaurační vůz, což odpovídá současnému trendu mezi objednateli zajistit provoz vlaků na kratší a střední vzdálenosti co nejefektivněji s nízkými náklady. České dráhy však v těchto spojích nabídnou drobné občerstvení přímo na místech cestujících prostřednictvím mobilního minibaru.
Koženky půjdou z kola ven
„Ve velké míře se pustíme do náhrady starších vozů, takzvaných ‚koženek‘, v obyčejných rychlících. ‚Koženky‘ zmizí z plánovaných oběhů v mnoha vlacích a nahradíme je klimatizovanými vagóny s řadou služeb, jako je Wi-Fi nebo zásuvky na dobíjení cestovatelské elektroniky. Většina našich rychlíků tak nabídne komfort vlaků EC / IC,“ doplňuje Ivan Bednárik.
Konkrétní příklady změn vyjmenovává Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu: „Kvalitativní skok zaznamenají cestující v rychlících ‚Vltava‘ a ‚Lužnice‘ z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a Českých Velenic a v rychlících ‚Vysočina‘ z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna. Tam odstavíme nejvíce ‚koženek‘ a nahradíme je moderními vagóny. Jednotlivé komfortní vozy pak doplníme také do rychlíků ‚Hradečan‘ a ‚Krakonoš‘ z Prahy do Hradce Králové a Trutnova a do rychlíků ‚Bouzov‘ z Brna do Olomouce a Šumperka. Starší vozy pak budeme používat jako zálohu, např. při posilování dopravy nebo jako operativní náhradu.“
Nové soupravy v regionální dopravě nabídnou Wi-Fi nebo nabíjení elektrokol
Moderní soupravy zamíří i na regionální linky. „S novým jízdním řádem a během roku 2022 nasadíme na linku Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm nové patrové jednotky push-pull a RegioPantery zamíří na linku P2 z Klatov přes Plzeň a Rokycany do Berouna a na regionální linky v Jihočeském kraji. Díky tomu vyřadíme z každodenního provozu desítky velkoprostorových vozů z přelomu 80. a 90. let,“ doplňuje Jiří Ješeta. Nové jednotky nahradí např. vozy typu Bdtmee z bývalé NDR přezdívané „Honecker“, ale především vozy řad Bdt, Bdtee nebo vozy se služebním oddílem BDs.
Moderní regionální soupravy nabídnou cestujícím služby na úrovni dálkových expresů. Jsou klimatizované, plně bezbariérové, vybavené zásuvkami a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky a nově i výkonnými zásuvkami 230 V pro dobíjení elektrických vozíků handicapovaných cestujících a elektrokol. Soupravy push-pull na Ostravsku budou mít i speciální okna umožňující lepší průchod mobilního signálu, podobně jako InterJet.
České dráhy budou během jízdního řádu 2022 uvádět do provozu také další modernizovaná vozidla, např. v Olomouckém kraji jde o motorové jednotky Stadler GTW, a v dalších soupravách budou rozšiřované služby, např. v motorových soupravách v Královéhradeckém kraji.
Změny ve vnitrostátní dopravě
U dálkových vlaků nedochází k významným změnám. Na všech linkách operovaných Českými drahami zůstává zachován současný rozsah provozu a jen minimálně, v rozsahu jednotlivých minut, se upravují cestovní doby a časy odjezdů a příjezdů.
K větším změnám dochází u těchto linek:
Ex 6 Západní expres Praha – Plzeň – Cheb
Vlaky budou během jízdního řádu 2022 operované jednotkou InterJet, které budou vybaveny speciálními okny propouštějícími signál mobilních telefonů, v 1. třídě bezdrátovými nabíječkami mobilních telefonů a elektrickými zásuvkami 230 V pro nabíjení elektrických vozíků handicapovaných a elektrokol. Spoje nabídnou všechny dosavadní služby: Wi-Fi, el. zásuvky a USB konektory, přepravu osob na vozíku, kočárků a jízdních kol, dětské kino atd.
R9 Vysočina Praha – Havlíčkův Brod – Brno
V soupravě bude zařazen větší počet klimatizovaných vozů, které byly v minulosti řazeny ve vlacích EC / IC. Půjde o oddílové a velkoprostorové vozy (Bee238, Bpee237). Rozšíří se nabídka Wi-Fi připojení a možnosti dobíjení elektroniky cestujících.
R 10 Hradečan a Krakonoš Praha – Hradec Králové – Trutnov
Z kmenové soupravy bude vyřazen poslední vůz starší konstrukce (BDs). Souprava nabídne přepravu jízdních kol formou spoluzavazadla.
R 12 Bouzov Brno – Olomouc – Šumperk
Do soupravy budou zařazeny klimatizované kombinované vozy 1. a 2. třídy vybavené Wi-Fi a zásuvkami pro napájení elektroniky (ABpee). Službu Wi-Fi nabídne více vozů v soupravě. V soupravě budou i nadále zařazeny také dva modernizované osobní vozy typu Bdtee.
R 15 Krušnohor Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb
Spoje budou během jízdního řádu 2022 operované jednotkou InterJet, které budou vybavené speciálními okny propouštějícími signál mobilních telefonů, v 1. třídě bezdrátovými nabíječkami mobilních telefonů a elektrickými zásuvkami 230 V pro nabíjení elektrických vozík handicapovaných a elektrokol. Spoje nabídnou všechny dosavadní služby: Wi-Fi, el. zásuvky a USB konektory, přepravu osob na vozíku, kočárků a jízdních kol, dětské kino atd.
R 17 Vltava Praha – České Budějovice a Lužnice Praha – České Velenice
Vlaky nově zastaví ve stanici Praha-Zahradní Město. Kmenové soupravy budou sestaveny z klimatizovaných vozů EC / IC a budou z nich vyřazeny starší typy („koženky“). Spoje nabídnou nové služby: přepravu osob na vozíku, Wi-Fi, elektrické zásuvky 230 V pro napájení cestovní elektroniky a dětské kino. Přeprava kol bude možná formou spoluzavazadla.
Od Kielu po Graz, od Curychu po Brest
Také nabídka mezistátních spojů Českých drah provozovaná v kooperaci se zahraničními partnery zůstává stabilní a bez významných změn. České dráhy i nadále nabídnou přímá spojení v trasách (Břeclav) – Praha – Berlín – Hamburk – Kiel, Praha – Mnichov, Cheb – Norimberk, Praha – Linec, Praha – Curych (přímý lůžkový vůz), (Děčín–) Praha – Vídeň – Graz, (Děčín –) Praha – Bratislava – Budapešť, Praha – Púchov / Žilina, Praha – Ostrava – Žilina – Košice / Humenné, Ostrava – Banská Bystrica / Zvolen, Graz – Vídeň – Břeclav – Ostrava – Katovice – Krakov – Přemyšl / Varšava – Brest / Gdaňsk – Gdyně a Praha – Ostrava – Katovice – Krakov – Přemyšl / Varšava a pojedou i letní sezónní vlaky z Bohumína do pobaltských přímořských letovisek.
Zdroj:
Mgr. Petr Šťáhlavský
specialista interní komunikace
www.cd.cz