V zimě přibývá defektů pneumatik. 15–20 % řidičů jezdí na nevhodných gumách

Už od 1. listopadu opět platí známá pravidla pro zimní výbavu vozidla. Podle České asociace asistenčních společností jezdí na začátku zimní sezóny zhruba 15-20 % řidičů na nevhodných či zcela špatných pneumatikách. Sjeté, staré či nedostatečně nafouklé pneumatiky způsobují řadu problémů na silnicích. Vzhledem k aplikaci různých posypových materiálů a náročnější údržbě povrchu silnic v zimě roste i počet defektů pneumatik. Přestože od roku 2018 nemají řidiči v ČR povinnost vozit s sebou za určitých okolností rezervní pneumatiku, tak odborníci doporučují ji ve výbavě vozidla ponechat a výrazně tak zjednodušit a zrychlit asistenční zásah.

Od října 2018 již řidiči nemusí vozit rezervní kolo, pokud mají vozidlo s pneumatikami, které umožňují dojet, a zároveň indikují defekt. Vozidla také mohou mít místo rezervy prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky. Třetí výjimkou jsou pak vozidla, která mají zajištěnou asistenční službu, která zajistí výměnu nebo opravu poškozené pneumatiky. Moderní výbava bez rezervy je sice standardem pro nové automobily, nicméně v ČR jezdí podle statistiky Českého svazu dovozců automobilů auta s průměrným věkem 14,82 roku a stáří osobních aut v České republice tak patří k nejvyšším v celé EU. Potvrzuje to také praxe asistenčních společností, které zasahují u nepojízdných aut z důvodu defektu pneumatiky.

 

Právě píchlá, prasklá či jinak poškozená pneumatika je jednou z nejčastějších příčin poruch, ke kterým jsou jejich pracovníci přivoláváni. V zimě pak riziko defektu pneumatiky ještě roste. „Běžně se setkáváme s tím, že řidiči ani neví, zda rezervu mají a v jakém je stavu. Doporučujeme tedy při přezouvání pneumatik zkontrolovat i rezervní kolo. Nemáme příliš dobré zkušenosti s lepícími sadami, neboť je řidiči neumějí správně a včas použít a situace často stejně končí nenávratným poškozením pneumatiky a její nezbytnou výměnou za novou,“ komentuje praxi Marek Jaroš, člen prezidia ČAAS a generální ředitel asistenční společnosti Global Assistance.

Jeho slova potvrzuje také Vladimír Fuchs, generální ředitel asistenční společnosti Europ Assistance a člen prezidia ČAAS: „Přímo na místě řeší členové ČAAS až 56 % případů defektu pneumatik, do pneuservisů je nutný odtah ve 44 % nepojízdných aut. Počet problémů s pneumatikami každoročně narůstá, loni to bylo téměř 19 tisíc případů.“ Pracovníci asistenčních společností se v praxi také setkávají s neúspěšnými „pokusy“ řidičů vyměnit nepojízdné kolo svépomocí. „Zvláště v nepříznivém podzimním a zimním počasí může být výměna kola přímo na silnici nebo v její blízkosti obtížná a dokonce i nebezpečná. Pominu-li skutečnost, že řada řidičů výměnu kola neumí a nedisponuje ani potřebným vybavením, tak rizikem je zejména snížená viditelnost v podzimních a zimních měsících, což může vést ke vzniku sekundárních dopravních nehod. Rozhodně proto doporučuji vozidlo s defektem pneumatiky odstavit na bezpečném místě a požádat o pomoc asistenční společnost své pojišťovny. Tu si motoristé v nouzi nejsnadněji přivolají prostřednictvím Linky pomoci řidičům 1224,“ říká Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Partners pro severní a východní Evropu a viceprezident ČAAS.

Kdy je třeba přezout na zimní pneumatiky 

Podle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo na vozovce vzhledem k počasí být může. Zimní obutí musí motoristé použít v tomto období vždy na úseku označeném dopravní značkou „zimní výbava“. Přesto řada řidičů na toto zákonné nařízení včas nezareaguje a v zimním období vyráží na silnice s nevhodnými pneumatikami.

Podle statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS) už na podzim roste počet případů, kdy je nutné vyproštění vozidla, za řadu těchto situací může kromě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky i právě nevhodné obutí vozidla. Při jízdě na nevhodných pneumatikách hrozí řidiči pokuta při silniční kontrole Policie ČR, dále si motorista může přidělat starosti při technické kontrole vozidla a v případě, kdy by díky špatným pneumatikám došlo k nehodě, i problémy při likvidaci pojistné události. Pojišťovna má právo krátit pojistné plnění, pokud se prokáže příčinná souvislost nehody se špatným stavem vozidla či např. špatným obutím vozidla.

 

Co (ne)víte o rezervní pneumatice:

  1. Před zimní sezónou překontrolujte tlaky v pneumatikách a nezapomeňte také zkontrolovat stav rezervy a nahuštění rezervy.
  2. Rezervu je možné použít celoročně bez ohledu na to, zda je na ní obutá zimní či letní. pneumatika, avšak je důležité respektovat, že jde o kolo pro nouzové dojetí do pneuservisu a je proto nutné této skutečnosti přizpůsobit i styl jízdy.
  3. Rezerva již není součástí povinné výbavy, nicméně podle pracovníků asistenčních společností významně urychlí výměnu kola v terénu a možnost další pokračování v jízdě.
  4. Nezapomeňte na pojistný oříšek na pojistný šroub.
  5. Stárnutí pneumatik se týká také rezervy, odborníci doporučují výměnu po 4-5 letech.
  6. Pozor na bezpečnost – pokud zastavíte u krajnice kvůli defektu pneumatiky, dbejte na bezpečnost sebe, posádky i ostatních účastníků silničního provozu. Používejte výstražné vesty a nezůstávejte v nepojízdném autě, ale mimo silnici. Nikdy vyměňujte pneumatiku směrem do silnice.
  7. Kvůli bezpečnosti i z technických důvodů nechte raději výměnu pneumatiky na odbornících. Pomoc své asistenční společnosti si přivoláte snadno na Lince pomoci řidičům 1224.

 


Zdroj:

www.opojisteni.cz