Na speciální edice velikonočních cukrovinek slyší více než 60 procent domácností-
Velikonoce jsou po Vánocích druhým nejsilnějším obdobím nejenom na nakupování, ale i na pečení. Během velikonočního týdne si dopřejeme více než během průměrného týdne v roce, a lidé v této době intenzivněji nakupují již od pondělí až do čtvrtka.
„Během velikonočního týdne nakoupí český kupující o třetinu více než během průměrného týdne v roce,” říká Ladislav Csengeri, ředitel Consumer Panel Services z GfK.
Jako ovlivňují Velikonoce naše výdaje?
Velikonoce jsou tradiční svátky, které české domácnosti pociťují také na výdajích ve svých peněženkách zejména v období od března až do dubna daného roku. Pokud se podíváme na trend výdajů domácností za tyto dva měsíce v letech, tak se výdaje každoročně zvyšovaly. Největší meziroční nárůst výdajů u domácností byl v porovnání tohoto období roku 2015 vs. 2014, kdy rostly meziročně o 6 procent. Pokud poměříme výdaje za březen/duben v roce 2017 vs. březen/duben v roce 2014, výdaje domácností do celého nákupního koše narostly o 13 procent.
České domácnosti si Velikonoce užívají a na výdajích do potravin, nápojů a dalších kategorií nešetří. Při současném odhadu makroekonomického vývoje a snižující se nezaměstnanosti lze očekávat, že domácí výdaje do velikonočních nákupů 2018 dále meziročně porostou.
Jak se mění struktura výdajů?
Struktura výdajů je samozřejmě spojena s nárůstem průměrné ceny jednotlivých výrobkových kategorií. Z celkového pohledu lze konstatovat, že v nákupním koši českých domácností v tomto období výrazně posiluje kategorie alkoholických nápojů, polotovarů a čerstvého ovoce.
Cukrovinky stále vedou
Co se týká specifických velikonočních výrobků v kategorii cukrovinek (sladkosti a čokoládové výrobky), tak podíl těchto výrobků na výdajích domácností má nadprůměrný růst, ale celkově stále nedosahuje ani jedno procento celkových výdajů domácností. Přesto nějaký z výrobků speciálně vytvořený pro tuto příležitost v období Velikonoc nakoupí zhruba 60 procent českých domácností.
Nakupujeme i v akcích
Zajímavý je i dlouhodobý pohled na vývoj podílu nákupu v promocích, kdy lze konstatovat, že v hodnotě tento podíl mezi roky 2014 a 2017 roste, a to i v pohledu na samostatné měsíce. Nejvyšší průměrný promoční podíl dosahuje cca 70 procent a patří ke kategorii alkoholických nápojů.
Zdroj:
www.gfk.com