Letohrádek – začíná výstava Buntes Gold

Základem projektu je měsíční cesta po Peru pětice německých textilních výtvarnic, přičemž autorky sbíraly inspiraci pro svou tvorbu v různých rovinách. Potkávaly se s místními textilními designéry a umělci, navštívily textilní firmy, učily se od místních řemeslníků. Zážitky a vjemy z cest po Peru zaznamenaly různými způsoby – deníky, videodeníky, skicami. Součástí výstavy budou jak práce dokumentačního charakteru, deníky, skici, film, fotografie, ale především volné výtvarné práce vycházející z textilní technik přesahující do konceptuálního umění.

Heda Bayer (1975) vystudovala herectví a experiment na Alternativní katedře DAMU a Textilní design ve Schneebergu. Věnuje se divadlu a výtvarné tvorbě, přičemž pracuje s rozlišnými materiály. Pro projekt Buntes Gold vytvořila sérii textilních obrazů, ve kterých zkombinovala historickou fotografickou techniku – kyanotypii – s ruční výšivkou. Hlavním tématem její práce jsou ženy. Autorka si všímá rozdílného postavení žen v Peru, kontrastů v obyčejných denních situacích. Žena – matka – má vyšívanou svatozář. Peruánská společnost projevuje ženám matkám úctu a respekt. Ženy, které každý den tahají svou kárku na trh, aby poté prodávaly kukuřici či jiné zboží. Energická babička tančící na ulici…

Swantje Maasermann (1993) studuje magisterský obor Textilní design ve Schneebergu. Autorka vytvořila textilní obraz, jeho základem je digitální tisk, na kterém je nalepená černá kukuřice. Džungle bez džungle spojuje její představy a očekávání především o barvách Peru, které měla před cestou, a kukuřice vytváří skutečný florální motiv z parku Manú. Obraz s názvem Džungle bez džungle je inspirován džunglí, neobsahuje však jediný odstín zelené.

Magdalena Sophie Orland (1992) je též studentkou magisterského oboru Textilní design ve Schneebergu. Pro výstavu Buntes Gold vytvořila sérii drobných textilních obrazů s názvem Desetkrátpatnáct. Zkombinovala originální techniku levandulového tisku s výšivkou a vzniklo tak textilní fotoalbum vzpomínek a zážitků, které umělkyně na cestě prožily. Stejně tak, jako vzpomínky časem mizí a ztrácejí konkrétní obrysy, bude levandulový tisk postupně blednout.

Luise Stark (1994) také studuje magisterský obor Textilní design ve Schneebergu. Autorka se ve své práci inspirovala peruánskými stuhami a bordurami – tradiční vzory předimenzovala do velkoformátových textilních obrazů shibori batikou. K vidění budou také autorčiny ručně psané básně a dokumentární film, ve kterém zaznamenala putování pětice umělkyň.

Fabiane Vogel (* 1995) rovněž studuje magisterský obor Textilní design ve Schneebergu. Za své téma si zvolila cestu jako takovou a vytvořila textilní mapy, do kterých se promítá příroda či architektura města s cestou, kterou autorky v krajině absolvovaly. Textilní mapy jsou tak vizualizací jejich cesty. K tvorbě map autorka použila kombinaci shibori batiky a ruční výšivku.


Zdroj:
Lev Havlíček
PR Galerie umění Karlovy Vary
605 258 630
pr@galeriekvary.cz