Představení evropského motokrosu veteránů klasiků

02.06.2014 11:09

Po 2. světové válce dochází po celé vyspělé Evropě k rychlému rozvoji terénního motocyklového sportu. Všeobecně jsou dobře známy terénní soutěže (dnes nazývané enduro), motokros se však záhy začíná dostávat do povědomí jezdců, pořadatelů i diváků jako samostatná disciplína. Během 50. let 20. století si motokros získává na popularitě, kterou ještě umocňuje následující dekáda. 

http://www.foto.oko24.info/vydano/2014/20140602110855_001_mc.png

V Evropě patří mezi divácky nejoblíbenější sporty, rozrůstá se jezdecká základna, výrobci motocyklů přechází na sériovou výrobu závodních speciálů. Své příznivce si motokros začíná nacházet také v zámoří. Československo v tomto období patří mezi světové velmoci po všech stránkách, nejvýznamněji se do historie motokrosu ovšem zapisujeme našimi motocykly, které pronikají do celé Evropy a nakonec i do USA. Nejprve nás reprezentují hlavně značky JAWA a ESO, v polovině 60. let ovládnou svět stroje ČZ. Největší konkurencí jsou nám další evropští výrobci jako např. Husqvarna, Lito, BSA, Greeves nebo Maico, japonští producenti se v motokrosu začnou prosazovat až s příchodem 70. let.

 

Není divu, že se s postupem času začalo na zlatý motokrosový věk v 60. letech 20. století vzpomínat jako na klasickou éru. A to nejen u nás – tehdejší podoba motokrosu si udržela své příznivce v řadě evropských zemí. Jejich obdiv samozřejmě směřuje hlavně ke krásným dobovým motocyklům, které jsou svými majiteli obvykle precizně udržovány. Když se na postarších strojích vydají do závodu jezdci patřičně věkově vyzrálí a v retro stylu oblečení, máme jasně definovanou kategorii veteránů klasiků.

 

Evropský klasický motokros již od roku 2001 opatruje holandská organizace ECMO (European Classic Motocross Organization). Ta si klade za cíl udržet klasické motokrosové speciály v co nejoriginálnější podobě a závodit na nich stylem odpovídajícím době jejich vzniku. V tomto duchu organizuje evropský šampionát jednotlivců Classic European Championship (CEC), který se od roku 2004 ustálil jako 3-dílný seriál. Každoročně se navíc jede soutěž reprezentačních družstev – Motokros národů (Classic Motocross des Nations, CMCdN). V něm ECMO plynule navázalo na tradici od roku 1993, kdy se premiérové mezinárodní soupeření na nejvyšší úrovni podařilo uspořádat právě u nás ve Stříbře. Místnímu AMK tehdy s organizací významně pomáhal zdejší rodák a bývalý vynikající terénář Miloslav Souček, zasloužilý mistr sportu. Stříbrský Terén sv. Petra, který byl otevřen v roce 1948 vůbec prvním motokrosem tehdejšího Československa a od 60. let patří mezi stabilní tratě našeho republikového mistrovství, se tak vrátil na mezinárodní scénu, kam výrazně pronikl v 70. letech 5 závody MS. Ve Stříbře se hrdostí vzpomíná i na rok 1999, kdy sem Motokros národů veteránů klasiků zavítal znovu, aby sklidil velký úspěch jak u závodníků, tak diváků.

 

ČR patří mezi země s velmi širokou skupinou příznivců klasického motokrosu. Pořádá se u nás řada závodů pro veterány klasiky, na mezinárodní závody vyráží početná reprezentační sestava. V ECMO nás zastupuje občanské sdružení CLASSIC MOTOCROSS CZ, o které se starají Radek Novák a Karel Mitvalský. Na jejich webových stránkách www.classicmotocross.cz můžete sledovat aktuální dění v motokrosové klasice.

 

Miroslav Šimek

(MC)


Dnes je

kalendář jmen

 Seznam 

 ZDRAVOTNÍCH

POHOTOVOSTÍ 

Plzeňský kraj

· · · · · · · · · · · · · · · · · ·

Reklama

Barevná škola v zeleném údolí
Truhlařina je voňavá práce
Absolventi technických oborů se o práci bát nemusí
Jak si usteleš, tak si lehneš!
Úspěch založený na kvalitě

· · · · · · · · · · · · · · · · · ·