České dráhy představily vlastní aplikaci pro doplňkové zabezpečení lokálních tratí

Reklama

České dráhy společně se zástupci Karlovarského kraje představily novou mobilní aplikaci, která pomůže strojvedoucím na tratích s nejnižším stupněm zabezpečení provozovaným podle předpisu D3 Správy železnic. Řešení funguje na bázi sdílení aktuální polohy. Nejedná se o náhradu zabezpečovacího zařízení, aplikace v tabletech strojvedoucích ale může předejít případným nehodám.
Mobilní aplikace, která funguje na principu sdílení dat o poloze z navigačních satelitů (GPS), bude součástí tabletů, kde má každý strojvedoucí všechny pokyny pro danou trasu. V případě, že vlak dojede do stanice, ve které dochází ke křižování vlaků, a strojvedoucí se má hlásit dispečerovi, aplikace ho na tuto povinnost upozorní. Pokud přesto dojde k tomu, že strojvedoucí vyjede na trať a v protisměru pojede jiný vlak, aplikace oběma strojvedoucím zobrazí pohyb blížících se souprav a zároveň je zvukově upozorní na nebezpečí střetu.


„S vývojem aplikace jsme začali okamžitě po nehodě v Perninku, což je jedna z tratí, kde není zabezpečovací zařízení, a vše je tedy na strojvedoucích, kteří se hlásí dispečerům. V případě chyby může dojít k tragické nehodě. Chceme opakování podobných situací v maximální možné míře zabránit,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský a dodává: „Aplikaci budou mít k dispozici všichni strojvedoucí, kteří jezdí na tratích bez zabezpečovacího zařízení, kde se řídí provoz předpisem D3. Zároveň ji České dráhy nabídnou také ostatním dopravcům i Správě železnic, protože na stejném typu tratí jezdí i jiní dopravci.“

Aplikace funguje v tabletu, který má každý strojvedoucí Českých drah. Jeho přesnou polohu zjišťuje pomocí GPS a do budoucna i pomocí systému Galileo. Díky tomu zobrazuje aktuální pozici vlaku i ve vztahu k sešitovému jízdnímu řádu. V něm jsou barevně zdůrazněné stanice, kde má strojvedoucí ohlašovací povinnost a musí se spojit s řídicím dispečerem, který povolí další jízdu. V samotné stanici se pak na displeji objeví výrazné dialogové okno, které upozorní na povinnost spojení s dispečerem. Okno zmizí až poté, co strojvedoucí stisknutím tlačítka potvrdí, že se s dirigujícím dispečerem spojil. Aplikace díky informaci o poloze upozorňuje také na vzájemně se blížící tablety, tedy dva vlaky.

„Pilotní provoz nové mobilní aplikace bude zahájen na třech tratích, a to Karlovy Vary – Potůčky, Choceň – Litomyšl a Domažlice – Tachov. Zkušební provoz chceme ukončit během tří týdnů. Do konce prázdnin chceme dát aplikací k dispozici všem našim strojvedoucím, kteří jezdí na tratích se zjednodušeným řízením dopravy D3,“ doplňuje Václav Nebeský. V České republice je provoz podle tohoto předpisu řízen na zhruba 80 tratích s celkovou délkou cca 1 700 kilometrů. Provoz na nich zajišťují nejen ČD, ale i jiní dopravci.

V případě mimořádné události na trati se aktuální informace o dopravní situaci v tabletu také ihned zobrazí a strojvedoucího na tuto skutečnost upozorní.
„Od tragické nehody vlaků u Perninku jsme prakticky neustále v kontaktu s vedením Českým drah a velmi oceňujeme, že přišlo s rychlým řešením, které pomůže zamezit nehodám na tratích bez automatického zabezpečovacího zařízení. Dohodli jsme se také, že využijeme systémy Českých drah i pro složky IZS, aby měly pro případnou nehodu na železnici v našem kraji přehled o průjezdech vlaků na jednotlivých tratích,“ dodává hejtman Karlovarského kraje Petr Kubis.

České dráhy v reakci na sérii nehod přijaly také celou řadu dalších preventivních opatření, jako například:
• rozšíření výcviku a systému školení, které se zaměří na trénink nestandardních situací a stresové testy,
• zvýšená kontrola výkonu práce strojvedoucích,
• jednání s kraji jako objednateli regionální dopravy ve věci eliminace tzv. ostrých obratů, kdy strojvedoucí ihned po dojetí do cílové stanice znovu vyjíždí na trať,
• zpřísnění vybraných vnitřních předpisů.

České dráhy v současné době zaměstnávají přibližně 3 800 strojvedoucích. Jedná se o optimálně naplněný stav, kdy jsou řádně plněny podmínky z pohledu plánování směn, zákonných odpočinků, dovolených a eliminace práce přesčas. Kvůli přirozené generační obměně pak každoročně prochází výcvikem více než 200 nových strojvedoucích. V rámci celé ČR je tedy stav naplněn, lokálně chybí jen několik málo desítek strojvedoucích. Přesčasová práce je u ČD velmi přísně kontrolovaná a řídí se Zákoníkem práce a kolektivní smlouvou, jejíž podmínky jsou ještě přísnější, než nařizuje zákon. Pro plánování směn je využíván interní informační systém, který nedovolí naplánovat směnu v rozporu s bezpečnostními přestávkami a platnou legislativou.

Výcvik strojvedoucích u Českých drah trvá déle, než určují zákonem stanovená pravidla. Z povinných 12 týdnů je prodloužen na 15 týdnů a dle potřeby se individuálně prodlužuje. Po nástupu na pozici strojvedoucího pak procházejí všichni zaměstnanci pravidelnými školeními a kontrolami. V loňském roce České dráhy pořídily dva trenažery pro strojvedoucí, které slouží jak pro výcvik nových zaměstnanců, tak těch stávajících. Právě trenažery nyní budou více zapojeny do tréninku krizových situací.

Reklama