Díky rychlým opatřením a konzervativnímu přístupu k omezování rizik se Skupině ČEZ podařilo epidemii onemocnění covid-19 zvládnout bez větších potíží nejen v České republice, ale i v zahraničí. Celkový počet zaměstnanců s pozitivní diagnózou se pohybuje v jednotkách, dodávky elektřiny byly zachovány v plné míře na všech distribučních územích včetně zahraničí, dotazy a požadavky zákazníků přešly v maximální míře do on-line prostředí. V Česku, v Rumunsku a v Bulharsku ČEZ navíc poskytnul významnou finanční pomoc.
Přijatá opatření byla ve všech zemích, kde Skupina ČEZ působí, podobná: měření teploty zaměstnanců při vstupu do elektráren, ochranné pomůcky pro pracovníky distribuce v terénu, oddělení směn, administrativa co nejvíce přesunutá na práci z domova, zákazy externích návštěv, důkladná dezinfekce budov apod.
„Přestože s epidemií takového rozsahu jsme se setkali poprvé, troufám si říci, že jsme se s ní popasovali se ctí doma i v zahraničí. Krizová pracovní skupina zřízená na centrále v Praze již koncem února velmi rychle identifikovala opatření nutná k zachování hladkého provozu ve výrobě, distribuci, obchodování i prodeje. Její doporučení pak bylo možné – s přihlédnutím k místní situaci – bez zbytečných průtahů aplikovat i v našich zahraničních dcerách a společných podnicích,“ říká členka představenstva Michaela Chaloupková.
I díky tomu eviduje Skupina ČEZ v šesti zemích jen několik málo zaměstnanců s pozitivním testem na přítomnost viru Covid-19. Ti byli okamžitě izolováni v rámci karantény, takže nedošlo k nakažení dalších kolegů. Zejména u prvků kritické infrastruktury (výroba elektřiny a tepla, distribuce) bylo naprosto zásadní zajistit dostatek klíčových pracovníků i v případě, že by se nákaza vyskytla v některé ze směn, proto se jednotlivé pracovní skupiny od sebe striktně oddělily. Distribuční území ČEZ v Bulharsku a v Rumunsku navíc koncem března zasáhly prudké sněhové bouře spojené s výpadky elektřiny. I přesto pracovní čety zvládly opravy v obvyklých časech.
V Česku, Bulharsku a Rumunsku se pro veřejnost uzavřela zákaznická centra ČEZ a jejich agenda se přesunula výhradně na telefonický kontakt a on-line. V Rumunsku například v letošním roce stoupnul počet uživatelů on-line platformy MyCEZ o 30 000 osob, dnes ji k placení faktur či zasílání samoodečtů používá celkem 80 000 zákazníků. V Turecku zůstala zákaznická centra tamní prodejní společnosti SEPAS (společný podnik s tureckým partnerem) otevřená, ovšem se zvýšenými hygienickými opatřeními.
V Rumunsku a Bulharsku, stejně jako v České republice, přestal ČEZ během epidemie odpojovat zákazníky, kteří se kvůli koronaviru zpozdili s platbou. Navíc zákazníkům nabídnul individuální splátkové kalendáře. V polských elektrárnách platila stejná bezpečnostní a hygienická opatření jako v českých výrobních provozech.
Zatímco v Česku významně pomáhala Nadace ČEZ, která rozdala přes 30 milionů korun obcím, městům a neziskovým organizacím, v Rumunsku se ČEZ zaměřil především na materiální podporu nemocnic. Celkem rozdal vybavení za téměř 3,5 milionu korun. Sedmi regionálním nemocnicím poskytl rumunský ČEZ roušky a ochranné obleky v hodnotě přes 2 700 000 korun, plicní pohotovosti nemocnici v Craiově daroval nemocniční vybavení za 275 tisíc korun a nemocnici v oblasti Târgu Jiu pořídil do laboratoře testovací aparát za 546 000 korun. Dalších 970 tisíc pak poskytl Červenému kříži na nákup potravinových balíčků pro ohrožené seniory. V Bulharsku se ČEZ spojil s nadací Hope and Homes for Children, která podporuje výchovu dětí v domácím prostředí a pracuje s rodinami, aby nemusely své děti posílat do dětských domovů. Nadace vytipuje sociálně slabé rodiny, které se kvůli epidemii dostaly do ještě větší finanční tísně. Těm ČEZ odpustí platby za elektřinu do konce letošního roku.
Zdroj:
Alice Horáková, MA
Tisková mluvčí Skupiny ČEZ | Útvar mediální komunikace
www.cez.cz