Cestování kvůli novému řidičskému průkazu je minulostí

Reklama

Od 1. července 2018 začíná platit nová legislativa, která zjednoduší celou proceduru vyřízení nového řidičského průkazu. Nový řidičský průkaz a také paměťovou kartu do tachografu je nově možné získat na kterémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností. Při změně bydliště již není nutná výměna řidičáku a k žádosti už nepotřebujete papírovou fotografii. Nadále platí, že výměna dokladu, jemuž končí platnost, je zdarma.

Novinky ve způsobu vydávání řidičských průkazů

Pokud žijete například v Praze, ale trvalé bydliště máte v Karlových Varech, nezbylo vám než si vzít den volna a vydat se na úřad. Polovinu dne jste strávili cestou, narychlo zajišťovali svou průkazovou fotografii a následně přišlo na řadu samotné vyřizování dokladu na úřadě. Nyní už se to dá zvládnout mnohem lépe a jednodušeji. Od 1. července totiž nabude účinnosti zákon č. 199/2017 Sb. a prováděcí vyhláška č. 456/2017 Sb., díky nimž lze vyřídit některé záležitosti spojené s řidičáky na nejbližším úřadě obce s rozšířenou působností nebo na takovém, který vám svou lokalitou nejvíce vyhovuje, celkově tedy na jednom z 206 míst v ČR. V novém systému bude platit zásada: kde si o vydání či změnu v dokladu zažádám, tam si průkaz také vyzvednu.

Téměř vše vyřídíte na jednom místě

Nově si tak můžete na nejbližším úřadě vyřídit vydání nového řidičského průkazu po úspěšné zkoušce v autoškole, a to i v případě dalších rozšíření, dále také výměnu starého nebo neplatného průkazu za nový, případně vydání karty řidiče do digitálního tachografu. Stejně tak vám zde pomůžou při změně údajů (nejčastěji změna příjmení), ztrátě, poškození, zničení, odcizení či reklamaci dokladu. I občané jiných států mohou nově žádat na nejbližším úřadě obce s rozšířenou působností o výměnu průkazu, který vydal jiný stát, za český, a to i v případě jeho ztráty, poškození, zničení nebo odcizení. Také si na zvoleném úřadě můžete požádat o výpis z evidenční karty řidiče nebo bodového hodnocení (udělené body za provedené přestupky) či vyřídit záležitosti spojené s profesní způsobilostí řidiče. Seznam všech úřadů obcí s rozšířenou působností naleznete na stránkách Ministerstva dopravy ČR (www.mdcr.cz/orp).

Výjimky, kdy musíte na úřad v místě trvalého bydliště

Existují situace, kdy je přesto nezbytné dojet na úřad obce s rozšířenou působností v místě vašeho trvalého bydliště. Mezi ně patří např. odnětí nebo vrácení řidičského oprávnění, omezení oprávnění atd.

Na úřad s fotkou už jen při vyřízení mezinárodního řidičského průkazu

Dosud bylo nutné na úřad přijít s papírovou fotografií, kterou pracovník na přepážce umístil na žádost. Podle nové úpravy už se na úřad s fotografií nebude muset. Systém sám vyhledá, zda již nemáte fotografii v jiné databázi (např. z občanského průkazu nebo cestovního pasu), a pokud bude vaše podoba stále aktuální, použije ji a fotit se vůbec nebudete. V případě, že jste změnili vizáž a vaše podoba se na první pohled neshoduje s fotografií v existujících databázích, vyfotí vás úředník přímo při vyřizování žádosti. Odpadá tedy nutnost pořídit si průkazové fotografie. Nově se také na každý doklad bude prostřednictvím podpisového tabletu pořizovat digitalizovaný podpis žadatele. Jediný případ, kdy s sebou ještě na úřad ponesete papírovou fotografii, je vydání mezinárodního řidičského průkazu (ten má formát malé knížky, který prozatím tisk digitální fotografie neumožňuje).

Reklama