Veřejné rychlodobíjecí stanice loni obsloužily 36 000 zákazníků

Veřejné rychlodobíjecí stanice ČEZ loni dodaly téměř půl milionu kWh elektřiny, obsloužily 36 tisíc zákazníků.

Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou republikou je stále populárnější. Objem elektřiny spotřebované na veřejných rychlodobíjecích stanicích Skupiny ČEZ loni meziročně vzrostl téměř čtyřnásobně. Nejvytíženější byly stanice v Praze a Brně. Nová infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z  programu Connecting Europe Facility.

Síť stanic veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala loni do baterií elektromobilů celkem 487 322 kWh elektřiny. Jde o téměř 4násobný nárůst oproti odběru 128 600 kWh v roce 2016. V lokalitách, které díky parametrům výkonných 50kW stanic umožňují většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut, proběhlo celkem 35 902 dobíjecích seancí. Nejvytíženějšími stanicemi se mohou pochlubit pražské lokality Corso Court Karlín (52 171 kWh) a Brumlovka (40 584 kWh), resp. Černovická v Brně (37 868 kWh).

 

Projekt Elektromobilita ČEZ provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v ČR – vedle aktuálně 41 rychlodobíjecích stanic je řidičům k dispozici i 53 tzv. stanic normálního dobíjení. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html. Včetně klasických dobíjecích stanic odebrali zákazníci Elektromobility ČEZ v loňském roce 640 426 kWh elektřiny. Nově pro elektromobilisty nabízí ČEZ také produkt Elektřina pro dobíjení, který snižuje náklady na provoz elektromobilu a garantuje pro zákazníkovu domácnost odběr zelené elektřiny.

 

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Výstavba veřejných stanic rychlého dobíjení je z části financovaná díky prostředkům z dvojice grantů evropského programu CEF (Connecting Europe Facility), v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.

 

„V rámci dvou etap projektu ČEZ – „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ – vznikne do roku 2020 více než 100 rychlodobíjecích stanic. Nad rámec těchto lokalit samozřejmě průběžně stavíme i stanice z vlastních prostředků,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

 

Společnost ČEZ ESCO ze Skupiny ČEZ souběžně v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje. Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.

Elektromobilita Skupiny ČEZ provozuje rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB Česká republika. K jejich standardní výbavě patří DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem až 50 kW. Dále disponují AC nabíjením se zásuvkou vybavenou standardem Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22 kW.

 

V České republice je v současnosti registrováno více než 1500 elektromobilů. Jen loni se nově registrovalo 400 vozů na elektrický pohon. Za letošní leden přibylo dalších 25 elektromobilů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.

 


Zdroj:

Martin Schreier, mluvčí ČEZ