Poruchové čety měli loňský rok 76 000 výjezdů

Poruchové čety ČEZ Distribuce mají za sebou za loňský rok 76 tisíc výjezdů.

Jenom s řešením poruch a závad souvisí ročně více než 70 tis. výjezdů a tyto výjezdy tvoří 17% kapacity ze všech zajišťovaných činností. Jedná se zejména o řešení událostí na hladině nízkého napětí, kde největší skupinu tvoří výpadky bez poškození distribuční sítě. Z pohledu dopadů do následků jsou nejčetnější poruchy na hladině vysokého napětí (22 a 35 kV). Nejméně poruch je na hladině velmi vysokého napětí (110 kV), ale u těchto poruch jsou dopady do nedodávky elektrické energie největší.

 

Denně 900 pracovníků v terénu, dalších 200 v pohotovosti.

Údržbu, provoz a opravy vedení velmi vysokého, vysokého a nízkého napětí včetně distribučních stanic zajišťuje na území Skupiny ČEZ útvar Sítě z úseku Provoz z ČEZ Distribuce. „Na to aby naši klienti „svítili“ dohlíží v terénu na celém zásobovacím území ČEZ Distribuce téměř 900 pracovníků. V mimopracovní době je v pohotovosti připraveno na řešení poruchových událostí více než 200 pracovníků,“ vysvětluje Karel Kohout, člen představenstva ČEZ Distribuce. Současně jsou pro řešení rozsáhlejších poruch zajištěny externí firmy.

 

K poruchám na sněžnicích, skútru i čtyřkolkách.

Nejen pro řešení poruchových událostí je k dispozici široký vozový park, který čítá více než 600 vozidel. Jedná se o běžná provozní vozidla (dodávky), terénní vozidla, montážní plošiny, ale i speciální vozidla jako jsou skútry a čtyřkolky. Ani s touto technikou však často nelze dojet až na místo. V nepřístupném terénu proto nezbývá nic jiného než „jít po svých“. Na první pohled to může vypadat jako pěkná procházka, ale jelikož se jedná o neplánované události, tak si na „procházku“ zpravidla energetici vyjdou v nepříznivých podmínkách, často v nočních hodinách a není výjimkou, že kolem nich padají stromy a větve. S sebou si ještě přibalí materiál a nářadí na opravu. V zimních měsících si mnohdy pracovníci v terénu nasadí i sněžnice.

 

Pravidelná údržba = prevence. Nedílnou součástí je kvalitní vybavení.

„K předcházení poruch je důležité zajistit údržbu zařízení distribuční soustavy. Údržba zabírá téměř 35% našich činností. Výstupem jsou pak jednotlivé závady, které jsou následně odstraňovány, čímž je zvyšována spolehlivost distribuční sítě a tedy i předcházení vzniku poruch,“ říká dále Karel Kohout. Pro zajištění poruch, údržby a oprav disponují energetici širokým vybavením. Součástí je běžné nářadí, žebříky, motorové pily, ale i speciální nářadí pro práce pod napětím, speciální měřicí přístroje, trasovací soupravy nebo speciální tyče pro odstraňování námrazy a větví z vedení. V neposlední řadě jsou poruchové čety vybaveni komunikační technikou, jako jsou vysílačky, mobilní telefony a terminály pro předávání informací.

 

Mezi další činnosti útvaru Sítě patří například spolupráce na realizaci prací stavebního programu i realizace drobných oprav a údržby. V roce 2017 prověřilo připravenost energetiků několik událostí, kdy došlo k několikanásobnému nárůstu poruch oproti běžnému stavu. Ve třech případech byl vyhlášen i kalamitní stav. Největší rozsah poruch byl způsoben vlivem kalamity HERWART ve dnech 29. 10. – 5. 11. 2017, která byla srovnatelná s následky kalamity KYRIL v roce 2007. V obou případech se jednalo o orkán, kdy docházelo k přetrhávání vodičů, ohnutí konzolí nebo lámání podpěrných bodů vedení v důsledku pádu stromů a větví.

 


Zdroj:

Soňa Holingerová

mluvčí Skupiny ČEZ