Do Plzně míří jeden z nejslavnějších orchestrů japonských tradičních nástrojů

Do Plzně míří jeden z nejslavnějších orchestrů japonských tradičních nástrojů
Pro Musica Nipponia / Ensemble Nipponia.
V plzeňské premiéře se představí 19. září 19:30, v Malém sále Měšťanské besedy
v rámci Ozvěn International Shakuhachi Festival Prague 2017.

http://www.foto.oko24.info/vydano/2017_1/20170912104542_001_ls.png

Orchestr Pro Musica Nipponia (jap. Nihon Ongaku Shūdan) založil již v roce 1964 Minoru Miki, po Tóru Takemitsuovi nejvýraznější japonský skladatel. Od té doby se soubor vypracoval do pozice jednoho z nejuznávanějších japonských komorních hudebních těles. Již od svého vzniku ho tvoří špičkoví hudebníci hrající klasickéi soudobé skladby na japonské tradiční hudební nástroje, jakými jsou například shakuhachi, shamisen, koto nebo biwa, které občas osobitým způsobem kombinují s nástroji evropskými. Pro Musica Nipponia získala celou řadu hudebních ocenění
a koncertovala v desítkách zemí Asie, Evropy, Ameriky včetně Carnegie Hall v New Yorku. V České republice zatím tento soubor vystupoval dvakrát, naposledy v roce 2001 na festivalu Pražské jaro. Na plzeňské premiéře tohoto světoznámého souboru uslyšíme Pro Musicu Nipponii v její komprimované, ale reprezentativní podobě včetně výkonného ředitele a virtuóza na flétnu shakuhachi Hiromu Motonagy, nejlepší japonské hráčky na koto Keiko Hisamoto a vrcholného hráče na shamisen Kodaie Minody.

 

Program:

Yachio Jichi
Fujinaga Kengyo, 1740

Shadows
Yoko Sato, 2004

Midare Rinzetsu
Yatsuhashi Kengyo, 17. stol.

Crosscurrents
Takuma Itoh, 2016

Aki no Kyoku
Minoru Miki, 1980

Hiromu Motonaga
působí jako výkonný ředitel Pro Musica Nipponia a vrcholný hráč na tradiční japonskou flétnu shakuhachi v tomto orchestru. Jeho styl hraní vychází z klasických kompozic Kinko-ryū a z meditativního zvuku sladeb Honkyoku. Podobně jako Tóru Takemitsu vytváří moderní hudbu užíváním tradičních postupů, zároveň však spolupracuje s mnoha umělci z jiných žánrových odvětví. Zkomponoval více jak dvacet skladeb pro tradiční japonské nástroje a koncertuje po celém světě.
Keiko Hisamoto
je vnučkou legendárního mistra na třináctistrunnou harfu koto – Genchi Hisamota.
Její způsob hraní vychází ze stylu Yamada, který je pro současnou japonskou hudební scénu méně obvyklý. Tradiční japonskou hudbu studovala na prestižní Kunitachi Music University a na NHK akademii. Členkou Pro Musica Nipponia je od roku 2003; pravidelně učinkuje i s předními japonskými popovými zpěváky. Kromě Japonska vystupovala na mnoha zahraničních festivalech.
Kodai Minoda
absolvoval National University of Fine Arts a hru na shamisen studoval u jednoho
z nevýznamnějších mistrů tohoto nástroje, Goshiro Kineya. Kromě souboru Pro Musica Nipponia Minoda koncertuje se sdruženími Nagauta To-on, Ensemble Muromachi nebo Wagakudan Koh; po celém světě doprovází divadelní představení divadla kabuki, vystupuje v televizi a rozhlase.  Po mnoho let je Kodai Minoda ředitelem Shamisen akademie, ve které se věnuje především vzdělávací a osvětové práci.

LPP